مجله پزشکی و سلامت

بررسی مقالات پزشکی

روش‌های منحصر به‌فرد زیباسازی صورت

mm
مجله پزشکی و سلامت بررسی مقالات پزشکی

روش‌های منحصر به‌فرد زیباسازی صورت

 

در یک الی دو دهه پیش تنها راه برای حل مشکلات ناشی از سستی پوست صورت، از جمله رفع غبغب و افتادگی گونه ها، عمل جراحی و لیفت با نخ برای زیبایی پوست بود.

فکر کنید که پوست صورت شما یک بار دیگر نرم و شفاف باشد، دقیقا همانطور که در اوج زیبایی آن بود؛ بدون هیچگونه چین و چروک، افتادگی و خطوط اضافی، پس از فکر کردن به زیبایی پوست، تنها چیزی که هرکس می خواهد، این است که چهره اش جوان تر به نظر برسد. مطمئن باشید که زیبایی پوست و لیفت و جوانسازی صورت، آرزوی شما را برای داشتن چهره ای جذاب و درخشان تحقق می بخشد. ما قصد داریم به طور کامل و ساده نحوه رفع نقایص گردن و صورت را در این مقاله بررسی کنیم. پس از آن، ما روش های مختلفی از عمل های زیبایی صورت و گردن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد تا بهترین روش ممکن را در بین روش های مختلف مانند لیفت با نخ و فرم دهی بینی را انتخاب کنیم.

لیفت با نخ

مزایای استفاده از روش لیفت با نخ:

  •  ایمن است.

  • نیازی به آمادگی خاصی ندارد.

  • هیچ مراقبت ویژه دیگری لازم نیست.

  • اثرات درمان بلافاصله قابل مشاهده است.

  • اثرات درمان با گذشت زمان از بین نمی رود.

  • هیچ زخمی روی پوست دیده نمی شود.

  • این روش از سن 20 سالگی قابل استفاده است.

زیبایی پوست و صورت

مهم نیست که خطوط پیشانی شما بسیار عمیق باشد یا تمام پوست صورت و گردن شما چروکیده باشد، قطعا می توانید تمام مشکلات پوستی خود را برطرف کرده و با لیفت صورت و تزریق ژل و بوتاکس به اوایل دهه سنی 20  ساله خود بازگردید. فقط باید دقیقا بدانید که چه تغییراتی را باید در صورت خود اعمال کنید. برای مثال برای زیبایی پوست گردن، چند تغییر بزرگ در لیفت گردن و چانه اتفاق می افتد. اول از همه، آنها چربی های اضافی، چروک ها و افتادگی پوست را از زیر چانه جدا می کنند. پس از آن، آنها عضلات و بافت های زیر پوست را تقویت می کنند. سرانجام، آنها نوارهای عمودی اطراف گردن را درمان می کنند تا گردن و چانه ها زیباتر شود. معمولا انجام این عمل ماندگار است و مطمئنا در زیبایی چهره و جوانسازی پوست تاثیر بسیاری خواهد داشت.

روش های مختلف فرم دهی بینی

امروزه زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است.یکی از بخش های زیبایی صورت بینی میباشد که با فرم دهی بینی میتوانید صورت خود را یباتر کنید.جراحی و یا راه های خانگی از جمله روش های فرم دهی بینی میباشد. روش های بدون عمل جراحی نیز موجود میباشد که در بخش فرم دهی بینی مورد استفاده قرار میگیرد.از جمله روش های بسیار زیاد فرم دهی بینی میتوان به فرم دهی بینی بدون جراحی ( لیفت بینی با نخ ) نیز اشاره کرد که به دلیل آسان بودن و طبیعی بودن آن , این روش امروزه مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است.

D:\w\##Seo Arman\PhotoGrid_1604743258237.jpg

 

زیبایی پوست و بوتاکس 

احتمالا شما این روش پاک کننده خطوط صورت را شنیده اید، زیرا با خیال راحت توسط میلیون ها نفر استفاده و تصویب شده است. این کلمه نشان می دهد که سمی وجود دارد که توسط Clostridium botulinum تولید شده است؛ همان باکتری که مسئول نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم است. اما هنگامی که به عضلات صورت تزریق می شود، سم بوتولینوم تاثیر بسیار متفاوتی دارد: می تواند به طور موقت ماهیچه هایی را که باعث ایجاد چین و چروک پوست می شوند، فلج کند (به عنوان مثال بین ابروها). همچنین در معالجات خاص از "لبخند لثه" مفید است؛ یعنی، لبخندی که بافت لثه را بیش از حد صورتی را نشان می دهد. تزریق بوتاکس می تواند مانع از بالا آمدن عضلات صورت و بالا آمدن لثه شود و زیبایی پوست و صورت را چند برابر کند.

 



تاريخ : یک شنبه 30 خرداد 1400 | 15:36 | نویسنده : mm |

درمان زگیل تناسلی

دکتر علیرضا رضایی
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری

درمان زگیل تناسلی

ما در این مطلب سعی داریم خیلی خلاصه و مفید شما را با روش های درمان زگیل و راه های از بین بردن آن آشنا کنیم . اما در همین ابتلا گفتن این نکته به نظرم مهمه :  تا این لحظه که در حال نگارش این مقاله هستم هیچ راه درمان قطعی ای برای از بین بردن زگیل پیدا نشده . 

قبل از مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد میکنیم اطلاعاتی درباره زگیل و یا همان ویروس اچ پی وی کسب نمایید. برای این کار مشاهده این ویدیو پادکست که معرفی بیماری زگیل تناسلی است پیشنهاد میشه.

با توجه به اینکه در خیلی مواقع نشانه‌های زگیل تناسلی کاملا خاموش هستند و نمی‌توانید آنها را تشخیص بدهید، بهتر است برای تشخیص به سراغ متخصص بروید. متخصص در این شرایط چند راه حل برای شما دارد:

  • تست با محلول: محلولی خاصی روی پوست مالیده می‌شود که در صورت آلوده بودن بدن به hpv، رنگ پوست تغییر می‌کند.

  • تست پاپ: یک تست که با نمونه‌گیری از بدن شما و ارسال نمونه برای آزمایش همراه است.

  • تست DNA: تست DNA هم اصولا برای خانم‌ها و روی سلول‌های دهانه رحم انجام شده و می‌تواند وجود HPV های خطرناک را نشان دهد.

بعد از آنکه متوجه شدید که ویروس HPV  مبتلا هستید میبایست به درمان آن بپردازید . 

اگر در سطح پوست خود زگیل مشاهده میکنید ، راه های زیر به شما پیشنهاد میشه

راه های درمان زگیل تناسلی

اول از همه این نکته مهم را بدانید که زگیل تناسلی حاصل ورود ویروس HPV به بدن است و تا الان دانشمندان بیشتر از 100 تیپ از ویروس HPV را در جهان تشخیص داده‌اند!

حالا با این پیش‌زمینه، بیایید به سراغ بررسی راه  و روش درمان زگیل تناسلی برویم:

 درمان های خانگی زگیل تناسلی

همانطور که بالاتر هم گفتیم، تا الان درمان قطعی برای HPV به دست نیامده اما درمان‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، ممکن است زگیل‌ها را از روی پوست بدن شما از بین ببرند. (ویروس در بدن شما باقی خواهد ماند.) از جمله درمان‌های خانگی به این شرح هستند:

  • سرکه سیب: یک پنبه آغشته به سرکه سیب را به آرامی به روی زگیل ها بمالید ، بعد از چندین بار تکرار احتمالا تاثیرات مثبت آن را خواهید دید.

  • مصرف ویتامین‌های B9 و B12: برای مقاوم شدن بدن در برابر ویروس HPV  سعی بر مصرف مواد غذایی داشته باشید که ویتامین های B9  و  B12  در آن هست.

  • درمان زگیل تناسلی با آلوئه‌ورا: یک تکه پنبه را به آلوئه ورا آغشته کرده و یک شبانه روز به روی زگیل قرار دهید ، بعد از چند بار استفاده تاثیر آن را تا حدودی خواهید دید.

  • درمان زگیل تناسلی با عصاره سیر: عصاره سیر را روی زگیل‌ها قرار بدهید. بعد از چند بار تکرار این کار ، تاثیر آن را به روی زگیل هواهید دید.

پماد درمان زگیل تناسلی 

چند پماد مختلف برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از دستور متخصص، از آنها استفاده نکنید:

سین کاتچینها : از عصاره ی چای سبز گرفته می شود. این پماد را 3 بار در روز و به مدت بیش از 16 هفته بر روی زگیل ها بمالید. زمانی که پماد بر روی پوست قرار گرفته ، از هرگونه رابطه جنسی اجتناب کنید.

ایمیکویمود : کرمی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به کار می رود. این کرم را شب ها قبل از خواب به سطح زگیل بمالید و این درمان را 3 بار در هفته و به مدت 16 هفته ادامه دهید. قبل از استفاده ناحیه مورد نظر را خوب شستشو دهید. همچنین در طول دوره ی درمان با ایمیکوییمود از برقراری رابطه ی جنسی خودداری کنید زیرا که وجود این کرم بر روی پوست می تواند اثر کاندوم ها و دیافراگم را ضعیف کند.

ژل پودوفیلاکس :این ژل برای از بین بردن زگیل طراحی شده است. پس از استعمال این ژل ها، صبر کنید تا منطقه ی مورد نظر به صورت طبیعی خشک شود.
استفاده از این ژل برای درمان زگیل های گردن رحم، واژن یا کانال مقعد توصیه نمی شود. چنانچه از این ژل به مقدار زیادی استفاده شود و یا پس از استعمال آن اجازه ی خشک شدن به آن را ندهید، ممکن است ژل با دیگر نواحی تماس یافته و عوارض جانبی آن گسترش یابد. در حال حاضر بخاطر عوارض جانبی این ژل ، پزشکان دیگر آن را پیشنهاد نمیدهند. پس حتما قبل از مصرف پیش پزشک متخصص بروید.



درمان زگیل تناسلی با روش های دیگر

علاوه بر راهکارهای بالا، درمان‌هایی هم برای زگیل وجود دارند که به شرح زیر میباشد:

  • منجمد کردن زگیل‌ها: در این روش که کرایوتراپی هم نام دارد، زگیل‌های روی پوست منجمد می‌شود، سپس یک سری تاول در کنارشان ایجاد شده و در نهایت بعد از مدتی، زگیل‌ها همراه با تاول‌ها از بین رفته و پوست جدید به وجود می‌آید. این روش درمان زگیل توصیه اکثر متخصصین میباشد.

  • الکتروکوتر: در این روش پزشک زگیل‌های روی سطح پوست را به کمک یک جریان الکتریکی نسبتا خفیف، می‌سوزاند. از این روش معمولا برای زگیل ها بزرگ استفاده میشود.

  • حذف زگیل‌ها: در این راهکار درمانی، پزشک بخش مورد نظر را بی‌حس کرده و سپس زگیل‌ها را برداشته و حذف می‌کند. یا به نوعی با جراحی سعی زگیل را از سطح پوست برمیدارد. این عمل معمولا سرپایی میباشد.

  • درمان زگیل تناسلی با اسید : متخصص برای برای از بین بردن زگیل ها از تری کلرو استیک اسیدها یا بیکلرواستیک اسید ها استفاده خواهد کرد.به این صورت که مقدار کمی از این اسید ها را یک بار در هفته بر روی زگیل ها قرار میدهد. پس از چند جلسه زگیل از سطح پوست حذف میشود. این روش بهترین روش برای نابودی زگیل هایی است که کوچک و در نواحی مرطوب است و همچنین می تواند در درمان زگیل های نواحی واژن و مقعد نیز استفاده شود.

 

درمان یا پیشگیری؟

 

بعد از همه اینها، باید بگوییم در مورد بیماری HPV پیشگیری بسیار کار بهتری و عاقلانه تری نسب به درمان است. اولین راهکار پیشگیری از این بیماری، نداشتن رابطه جنسی پر خطر و استفاده از کاندوم و... میباشد.

علاوه بر این موارد، شما می‌توانید برای کاهش احتمال دچار شدن به ویروس HPV که ممکن است به سرطان نیز تبدیل شود ، واکسنHPV  و یا با نامی دیگر واکسن زگیل تناسلی یا نام تجاری آن واکسن گارداسیل را تزریق نمایید. و یا حتی اگر در حال حاضر به این ویروس دچار هستید ، برای نرمال ماندن شرایط و وخیم تر نشدن آن میتوانید این واکسن را تزریق نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنم این مقاله  که در رابطه با واکسن HPV میباشد را مطالعه کنید.



تاريخ : چهار شنبه 12 خرداد 1400 | 15:59 | نویسنده : mm |

زگیل تناسلی چیست؟ شناخت و پیشگیری سریع از HPV

زگیل تناسلی چیست؟ شناخت و پیشگیری سریع از HPV

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، به وجود‌آورنده بیماری خطرناک زگیل تناسلی است. در این مقاله می‌خواهیم به شما تمامی چیزی که باید در مورد این بیماری از چیستی آن تا راه‌های پیشگیری‌اش بدانید را توضیح بدهیم. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری است که انسان در اثر راه یافتن ویروس پاپیلومای به بدنش دچار آن می‌شود. اصولا رایج‌ترین نشانه زگیل تناسلی، به وجود آمدن یک سری زائده‌های گوشتی است که روی مناطق تناسلی دیده می‌شود. چیزی مثل تصویر پایین:

 

مهم‌ترین راه انتقال این بیماری به افراد، رابطه جنسی با فردی است که ویروس را در بدن خودش دارد.

آیا همه افرادی که زگیل تناسلی دارند، می‌توانند متوجه بیماری‌شان شوند؟

یکی از بدترین خبرها در مورد hpv این است که خیلی از مبتلایان به آن اصلا متوجهش نیستند! چراکه در خیلی مواقع فرد بیمار حداقل تا مدتی اصلا ‌زگیل‌ها را روی بدن خودش مشاهده نمی‌کند.

همینطور در بعضی افراد زگیل‌ها به اندازه‌ای کوچک و ریز هستند که مشاهده نشده و فرد را از وجود بیماری مطلع نمی‌کنند. بنابراین نمی‌توان گفت که اگر فردی زگیل روی بدن خودش ندارد، الزاما به این بیماری مبتلا نیست.

از کجا بفهمیم به hpv مبتلاییم؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم، متاسفانه خیلی مواقع ممکن است شما ویروس hpv را بدن داشته باشید اما متوجه آن نباشید. بنابراین باید برای تشخیصش به پزشک مراجعه کنید.

متخصص اورولوژی برای تشخیص، ابتدا سوالاتی در مورد روابط جنسی‌تان از شما پرسیده، سپس علائمی مثل ترشح مایع از واژن، خارش در ناحیه مورد حمله ویروس، خون‌ریزی، سوزش و... را بررسی می‌کند. در نهایت برای اطمینان بیشتر، ممکن است پزشک تست پاپ یا همان پاپ اسمیر تجویز کند.

راه پیشگیری از زگیل تناسلی چیست؟

مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، احتیاط در رفتارهای جنسی است. اول از همه این که به هیچ عنوان در دیدار اول با طرف مقابل رابطه جنسی نداشته باشید.

سپس مطمئن شوید طرف مقابل قبلا با افراد زیادی رابطه جنسی نداشته و در خطر ابتلا به hpv نبوده، در نهایت هم برای احتیاط بیشتر، در رابطه از کاندوم استفاده کرده و همینطور رابطه دهانی برقرار نکنید. چراکه hpv صرفا مختص ناحیه تناسلی نیست و می‌تواند به دهان، لب و زبان هم منتقل شده و زگیل‌های بسیار بدی در این ناحیه ایجاد کند.

بعد از اینکه مطمئن شدید رفتارتان در روابط جنسی کاملا امن است و اقدامات خطرناکی انجام نمی‌دهید، برای کاهش احتمال ابتلا به آن، از واکسن hpv استفاده کنید.

واکسن زگیل تناسلی چیست؟

 

ببینید، تا الان نزدیک به 100 تیپ از ویروس hpv توسط پزشکان شناخته شده. اما از این تعداد، بعضی‌ها کم‌خطر بوده و بعضی دیگر بسیار خطرناکند. تا جایی که بعضی از آنها حتی می‌توانند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و... در بدن انسان شوند.

پزشکان توانسته‌اند تا الان درمان حدود 9 تیپ از این ویروس را کشف کرده و با تزریق واکسن، بدن را در مقابل آنها مقاوم کنند. واکسن زگیل تناسلی با نام واکسن گارداسیل شناخته می‌شود. البته این واکسن خودش 3 تیپ مختلف دارد.

واکسن گارداسیل 2 کاناله که بدن را در مقابل دو تیپ ویروس، واکسن 4 کاناله که بدن را در مقابل 4 تیپ و در نهایت واکسن 9 کاناله که بدن را در مقابل 9 تیپ رایج و خطرناک از این ویروس مقاوم می‌کنند.

از کجا واکسن گارداسیل بخریم؟

اگر واکسن گارداسیل دو کاناله می‌خواهید که کافی است به سراغ داروخانه‌های معتبر کشور بروید، چون این واکسن تولید داخل است و تهیه آن کار سختی نیست.

اما اگر برای مقاوم کردن بدن در مقابل انواع دیگر ویروس به‌دنبال واکسن‌های 4 کاناله و 9 کاناله هستید، باید به مراکز پزشکی معتبر مراجعه کنید. چراکه واردات واکسن زگیل تناسلی خارجی، به دلیل وجود تحریم‌ها کمی سخت است و عملا هر مرکزی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. یکی از معتبرترین مراکزی که در ایران اقدام به واردات این واکسن کرده، کلینیک اورولوژی یوروطب است.

متاسفانه تا امروز درمان 100 درصدی برای همه تیپ ویروس hpv شناخته نشده، بنابراین عمل به راهکارهای محتاطانه برای پیشگیری از ابتلا به آن و همینطور تزریق واکسن گارداسیل، یکی از بهترین ‌انتخاب‌هایی است که می‌توانیم در قبالش داشته باشیم.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مطلب ابتدا فهمیدیم که زگیل تناسلی چیست، سپس با نشانه‌ها و نحوه درمان آن آشنا شدیم.

 

 



تاريخ : یک شنبه 9 خرداد 1400 | 15:42 | نویسنده : mm |

راه های درمان زگیل تناسلی | از جراحی تا روش‌های خانگی

 

راه های درمان زگیل تناسلی | از جراحی تا روش‌های خانگی

اجازه بدهید همین ابتدا بگوییم؛ حداقل تا الان درمانی برای زگیل تناسلی پیدا نشده که قطعی باشد. در هر حال، اولین قدم از درمان زگیل تناسلی، تشخیص است.

با توجه به اینکه در خیلی مواقع نشانه‌های زگیل تناسلی کاملا خاموش هستند و نمی‌توانید آنها را تشخیص بدهید، بهتر است برای تشخیص به سراغ پزشک بروید. پزشک متخصص در این شرایط چند راه حل دارد:

                     ·تست با محلول: محلولی خاصی روی پوست مالیده می‌شود که در صورت آلوده بودن بدن به hpv، رنگ پوست تغییر می‌کند.

                     ·تست پاپ: یک تست که با نمونه‌گیری از بدن شما و ارسال نمونه برای آزمایش همراه است.

                     ·تست DNA: تست DNA هم اصولا برای خانم‌ها و روی سلول‌های دهانه رحم انجام شده و می‌تواند وجود HPV های خطرناک را نشان دهد.

راه های درمان زگیل تناسلی

قرار دادن تصویر به نشانی اینترنتی زیر :

اول از همه این نکته مهم را بدانید که زگیل تناسلی حاصل ورود ویروس HPV به بدن است و تا الان متخصصان بیشتر از 100 نوع ویروس HPV را در دنیا تشخیص داده‌اند!

حالا با این پیش‌زمینه، بیایید به سراغ بررسی راه های درمان زگیل تناسلی برویم:

1_ درمان های خانگی زگیل تناسلی

همانطور که بالاتر هم گفتیم، تا الان درمان قطعی برای HPV به دست نیامده اما درمان‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، ممکن است زگیل‌ها را از روی پوست بدن شما از بین برده و همینطور بدن‌تان را در مقابل این بیماری مقاوم‌تر کنند. (ویروس همیشه در بدن شما باقی خواهد ماند.) از جمله درمان‌های خانگی به این شرح هستند:

                     ·سرکه سیب: آغشته کردن یک پنبه به سرکه سیب خانگی و مالیدن آن روی زگیل‌ها تاثیر مثبت در درمان‌شان دارد.

                     ·مصرف ویتامین‌های B9 و B12: برای مقاوم شدن بدن در مقابل زگیل تناسلی، غذاهای حاوی این دو ویتامین را مصرف کنید.

                     ·درمان زگیل تناسلی با آلوئه‌ورا: یک پنبه را به ژل‌ آلوئه‌ورا آغشته کرده، یک شبانه‌روز روی زگیل‌ها بگذارید و بعد با آب گرم بشویید.

                     ·درمان زگیل تناسلی با عصاره سیر: عصاره سیر را روی زگیل‌ها قرار بدهید.

پماد درمان زگیل تناسلی

چندین پماد مختلف برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از دستور پزشک، از آنها استفاده نکنید:

                     ·پماد آلدرا یا پماد زیکلارا: با استعمال این پماد، قدرت سیستم ایمنی بدن‌تان در مقابل HPV را افزایش می‌دهید.

                     ·پماد پودو فیلین: اگر زگیل‌های تناسلی خارجی دارید، استفاده از این پماد پیشنهاد می‌شود. این پماد زگیل‌ها را از بین می‌برد.

                     ·پماد کلرواستیک: این پماد هم با هدف سوزاندن و از بین بردن زگیل‌ها استفاده می‌شود و عوارضی مثل خارش و سوزش پوست دارد.

درمان زگیل تناسلی با جراحی

علاوه بر راهکارهای بالا، درمان‌هایی هم برای زگیل تناسلی وجود دارند که همراه با جراحی هستند:

                     ·منجمد کردن زگیل‌ها: در این روش که کرایوتراپی هم نام دارد، زگیل‌های روی پوست منجمد می‌شود، سپس یک سری تاول در کنارشان ایجاد شده و در نهایت بعد از مدتی، زگیل‌ها همراه با تاول‌ها از بین رفته و پوست جدید به وجود می‌آید.

                     ·الکتروکوتر: در این روش پزشک زگیل‌های تناسلی روی بدن را به کمک یک جریان الکتریکی نسبتا خفیف، می‌سوزاند.

                     ·حذف زگیل‌ها: در این راهکار درمانی، پزشک بخش مورد نظر را بی‌حس کرده و سپس زگیل‌ها را برداشته و حذف می‌کند.

                     ·درمان زگیل تناسلی با لیزر: اگر زگیل‌های شما بسیار سخت باشند، ممکن پزشک اقدام به از بین بردن آنها با اشعه قدرتمند لیزر کند.

درمان یا پیشگیری؟

 

بعد از همه اینها، باید بگوییم در مورد بیماری HPV پیشگیری بسیار کار عاقلانه‌تری از درمان است. اولین راهکار پیشگیری از این بیماری، داشتن رفتار سالم جنسی، استفاده از کاندوم، رعایت بهداشت و... است.

علاوه بر این، می‌توانید برای کاهش احتمال دچار شدن به زگیل تناسلی، واکسن گارداسیل یا همان واکسن زگیل تناسلی بزنید. این واکسن‌ها در 3 نوع وجود دارند که هر کدام‌شان بدن را در مقابل تعدادی از این ویروس مقاوم می‌کند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، یا با شماره پایین تماس گرفته و مشاوره بگیرید.

88563242-021

نکته: استفاده از واکسن گارداسیل حتی بعد از ابتلا هم پیشنهاد می‌شود چون می‌تواند روی مقاومت بدن در مقابل دیگر انواع ویروس تاثیر داشته باشد.

 

 



تاريخ : یک شنبه 9 خرداد 1400 | 15:40 | نویسنده : mm |

درمان میگرن

 

به طور کلي درمان ميگرن به دو نوع روش دارويي درمان ميگرن و روش غير دارويي درمان ميگرن تقسيم مي شود . بسياري از داروها در درمان ميگرن به کار مي روند . درمان دارويي ميگرن به دو دسته تقسيم مي شود .

 

1 ) درمان دارويي مرحله حاد حمله ميگرن که در آن شخص داروهاي مسکن را موقع شروع حمله ميگرن استفاده مي کند تا سردرد قطع شود و حمله فرو کش کند

 

2 ) درمان دارويي پيشگيري کننده ميگرن شامل داروهايي است که به صورت مرتب و معمولا روزانه مصرف مي شوند تا از تعداد و شدت حمله هاي ميگرن پيشگيري و آن ها را کم کند.

 

انتخاب درمان ميگرن توسط متخصص سردرد بستگي به شدت و فرکانس حملات سردرد ميگرني در فرد دارد .

 

اگر تهوع و استفراغ هم همراه سردرد وجود داشته باشد بايد به صورت جداگانه درمان شود تا نتيجه مطلوب بدست آيد .

 

درمان مرحله حاد حمله ميگرن

مسکن ها وقتي بهترين اثر را در قطع سردرد ميگرني دارند که به محض شروع سردرد و اول حمله ميگرن استفاده شوند در غير اين صورت داروهاي خوراکي به علت کاهش جذب دستگاه گوارش در طي حمله حاد ميگرن جذب نشده و جواب نمي دهند و شخص ناچار به استفاده از انواع ديگر داروها مثل نوع تزريقي دارو مي شود.

 

انواع مسکن ها

انواع مسکن هاي در دسترس و بدون نسخه يا با تجويز پزشک شامل : آسپيرين . بروفن . ادويل . ناپروکسن . ديکلوفناک و... است .

 

اين مسکن ها اگر مدت زمان طولاني مصرف شوند مي توانند سردرد هاي ريباند وابسته به مسکن(medication   oversuseheadache ) را ايجاد کنند و همچنين عوارض گوارش مثل خونريزي معده يا روده و يا زخم معده ايجاد کنند .مسکن ترکيبي مثل ترکيب کافئين آسپيرين و استامينفون که اکسدرين (exedrine )نام دارد مي تواند در انواع خفيف تا متوسط ميگرن تاثير گذار باشد .

 

تريپتانها

اين دارو ها توسط متخصص مغز و اعصاب براي درمان مرحله حاد حمله ميگرن تجويز مي شوند مثل سوما تريپتان و ريزاتريپتان (maxalt). اين دسته دارويي راه هاي درد در مغز را بلاک مي کند و باعث قطع سردرد ميگرن مي شوند . تريپتانها به اشکال مختلف قرص . اسپري و تزريقي وجود دارند . مصرف زياد اين دسته به علت نوسانات فشار خون و تغييرات قلبي و عروقي که ايجاد مي کنند در افراد داراي مشکلات قلبي . سابقه سکته مغزي و سنين بالاي 50 سال توصيه نمي شود .

 

ارگوتامين

دي هيدروارگوتامين به صورت اسپري بينييا تزريقي موجود است . اثرات آن تقريبا مشابه با تريپتانها است بيشترين اثر را زماني دارد که بلافاصله پس از شروع علائم ميگرن خورده شود . مهم ترين عارضه جانبي آن تشديد تهوع و استفراغ ناشي از ميگرن است .

 

لازم به ذکر است که ارگوتامين را نبايد هر روزه يا به عنوان پيشگيري از حملات ميگرن استفاده کرد چرا که ممکن است منجر به ارگوتيسم شده و علائم مسموميت دارويي ايجاد کند و همچنين سردرد هاي واکنشي به وجود آورد .

 

افراد با سابقه بيماري هاي قلبي عروقي . تنگي عروقي کرونر قلب . فشار خون بالا يا بيماران مبتلا به بيماري هاي کليوييا کبدي بايد از مصرف آن پرهيز کنند .

 

Lasmiditan

داروي خوراکي جديد که براي درمان مرحله حاد حمله ميگرن با و بدون اورا تاييد گرفته است ولي متاسفانه در ايران وجود ندارد . اين دارو به طور موثري درد و تهوع و حساسيت به نور و صدا را در حمله حاد ميگرن از بين مي برد .

 

اين دارو نبايد با الکل و ساير داروهاي خواب آور استفاده شود

 

ترکيبات اپيوئيدي (مخدرها)

در بيماراني که به دو دليل قادر به مصرف بقيه انواع داروهاي کاهنده درد مرحله حاد ميگرن نيستند . ترکيبات مخدر مثل کدئين و انواع ترکيبي آن با مسکن ها مثل استامينوفن کدئين مي تواند کمک کننده باشد . به علت ايجاد وابستگي که اين ترکيبات در فرد ايجاد مي کند حتي الامکان بايد در مواردي که بقيه انواع داروهاي مرحله حاد ميگرن موثر نيستند و يا فرد قادر به استفاده از آنها نيست استفاده شوند و حتما بايد توسط پزشک متخصص سردرد تجويز شوند .

 

داروهاي ضد تهوع

اگر ميگرن همراه با تهوع و استفراغ باشد مصرف داروهايضد تهوع مثل کلرپرومازين متوکلوپرايد مي تواند موثر باشد . اين دسته دارويي بهتر است همراه با مسکن ها براي کنترل بهتر علائم حاد ميگرن استفاده شوند

 

دارو هاي پيشگيري کننده حمله ميگرن

پزشک متخصص مغز واعصاب ممکن است براي پيشگيري از ايجاد حمله ميگرني داروهايي را تجويز کند، سوالي که مطرح مي شود اين است که ميگرن چه موقع نياز به درمانهاي نگهدارنده و پيشگيري کننده دارد که به صورت روزانه توسط فرد استفاده شوند؟

 

پاسخ اين است که هرگاه حمله ميگرن بيشتر از هفته اييک بار ايجاد شود و يا کمتر از اين مقدار باشد اما حمله آنقدر شديد باشد که فرد را از فعاليتهاي روزانه بازدارد و به درمانهاي مسکن معمول پاسخ ندهد بايد توسط پزشک متخصص سردرد داروهاي پيشگيري کننده ميگرن تجويز شود.

 

بعضي از دارو هاي پيشگيري کننده ميگرن شامل موارد زير است :

 

داروهاي مهار کننده گيرنده بتا (بتا بلاکر) مثل پراپرونولول يا متوپرولول

 

داروهاي ضد افسردگي 3 حلقه مثل آمي تريپتيلين، نورتريپتلين و داکسپين که عوارض جانبي خواب آلودگي و افزايش وزن و خشکي دهان و يبوست مي دهد.

 

داروهاي ضد تشنج مثل والپروات سديم ، توپيرامات (TopoMax) که مي تواند به کاهش حملات ميگرن کمک کند ولي عوارض جانبي زياد مثل سرگيجه، لرزش دست، ريزش مو، گزگز دست و پا، اختلالات حافظه و عوارض کبدي دارد.

 

داروهاي مهارکننده کانال کلسيم مثل فلوناريزين

 

داروهاي مهارکننده آنتي باديCGRP

 

Aimovigيک داروي جديد از اين گروه است. CGRPيک مونوکلونال آنتي بادي است که در هنگام حمله ميگرن توسط پايانه هاي عصبي اطراف عروق مغز آزاد مي شود و حمله ميگرن را آغاز مي کند، اين دارو مانع آزاد شدن CGRP ودر نتيجه مانع شروع حمله ميگرن مي شود، متاسفانه اين دارو بعلت هزينه بالايي که دارد هنوز در ايران موجود نيست.

تزريق بوتاکس

در صورتيکه فرد به داروهاي معمول پيشگيري کننده ميگرن پاسخ ندهد تزريق بوتاکس تخصصي ميگرن توسط متخصص مغز و اعصاب توصيه مي شود.

 

اين دارو در 31 نقطه سر و گردن توسط متخصص مغز و اعصاب تزريق مي شود و در واقع از آزاد شدن نوروترسميترهاي درد از پايانه هاي عصب اطراف عروق مغز جلوگيري مي کند. تزريق بوتاکس تخصصي ميگرن برايدرمان ميگرن مزمن مقاوم به درمان بزرگسالان توسط FDA تاييديه دارد.(ميگرن مزمن طبق تعريف ميگرني است که فرد بيشتر از 15 روز در ماه سردرد ميگرني داشته باشد که حدود 3 ماه طول کشيده باشد).

 

درمانهاي غير دارويي ميگرن

وقتي که علائم حمله ميگرن شروع شد سعي کنيد به محل آرام و تاريکي برويد و چشمهايتان را ببنديد. بهتر است بخوابيد.

 

پک يخ را در که در حوله اي پيچيده ايد روي پيشاني و پشت گردن بگذاريد. بعضي بيماران به کيسه آب گرم پاسخ بهتري مي دهند. هر دو را امتحان کنيد وببنيد کداميک نتيجه بهتري مي دهد.

 

تکنيک هاي ريلکسيشن را امتحان کنيد.

 

بيوفيدبک و CBT (روشهاي شناختي رفتاري) و مايندفولنس (Mindfulness) مي توانند استرس و تنش را کاهش داده و در نتيجه موجب کاهش تعداد حمله هاي ميگرن شوند.

 

خواب و غذاي منظم داشته باشد.

 

خيلي زياد يا خيلي کم نخوابيد سعي کنيد الگوي خواب منظم داشته باشيد. ساعت مشخص به رختخواب برويد و ساعت مشخص از خواب بيدار شويد.

 

سعي کنيد وعده هاي غذايي را مرتب و سر وقت بخوريد و از افت قند خون جلوگيري کنيد.

 

آب زياد بنوشيد.

 

روزانه 6 الي 8 ليوان آب در مبتلايان به ميگرن براي کاهش سردرد هاي ميگرن توصيه مي شود.

 

دفترچه يادداشت روزانه ميگرن تنظيم کنيد

 

ساعت ها ، تعداد و شدت حمله هاي سردرد و ميگرن و تريگرها و عوامل محرک آن را يادداشت کنيد و به پزشک متخصص سردرد خود نشان بدهيد.اين کار پزشک شما را در درمان مناسب تر ميگرن کمک مي کند.

 

به طور مرتب ورزش کنيد

 

ورزش ايروبيک (هوازي ) تنش شما را کم مي کند. اگر پزشک متخصص مغز و اعصاب شما موافق است ورزش هاي هوازي را که از آن لذت مي بريد مثل پياده روي و شنا و دوچرخه سواري را در برنامه روزانه خود بگنجانيد.ابتدا خود را به آهستگي گرم کنيد و سپس ورزش را شروع کنيد.

 

ورزش شديد و ناگهاني بدون آمادگي خود مي تواند سردرد ايجاد کند.

 

ورزش منظم همچنان مي تواند به کاهش وزن شما کمک کند.چاقييکي از عواملي مستعد کننده حمله هاي ميگرن است.

 

بعضي ويتامين ها و مواد معدني را در برنامه غذايي خود بگنجانيد.

 

مصرف گياه Batterbur (بابا آدم کوهي ) و Feverfew به خصوص ترکيب آن ها مي تواند در پيشگيري از حمله هاي ميگرني نقش داشته باشد.

 

ويتامين B2 (ريبوفلاوين) با دوز کافي 200-400 مي تواند از تعداد حمله هاي ميگرن بکاهد.

 

منيزيم با دوز کافي (500-600) و کوآنزيم کيو 10 (coQ10) مي تواند در پيشگيري از ميگرن کمک کننده باشد.

 

با مراجعه به کلينيک سردرد تهران با بهره گيري از بهترين متخصص هاي مغز و اعصاب، مي توانيد از نوع ميگرن خود مطلع شده و بهترين روش درمان را آغاز کنيد.

 

 

 



تاريخ : چهار شنبه 5 خرداد 1400 | 19:41 | نویسنده : mm |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.