مجله پزشکی و سلامت

بررسی مقالات پزشکی

درمان سرطان روده

mm
مجله پزشکی و سلامت بررسی مقالات پزشکی

درمان سرطان روده

معالجه های مورد استعمال برای سرطان کولورکتال ممکن است شامل بعضا از جراحی ها , شیمی درمانی , پرتودرمانی و معالجه هدفمند باشد . سرطان هایی که در دیواره روده بزرگ قرار دارند ممکن است با کار جراحی قابل معالجه باشند , در حالی که سرطان که به صورت گسترده پیشرفته است , معمولاً قابل معالجه نیست , با مدیریت جهت بهبود کیفیت معاش و علامتها ساماندهی می شود . میزان بقای پنج ساله در آمریکا حدود 65 % است . احتمال بقاء شخص بستگی به ترقی سرطان دارد , آیا با جراحی و تندرست کلی شخص می توان تمامی سرطان را از بین موفقیت .

در سطح عالم , سرطان روده بزرگ سومین جور سرطان است که حدود 10 % از کل موردها را تشکیل میدهد . در سال 2018 , 1 . 09 میلیون مورد تازه و 551 , 000 مرگ بر اثر این بیماری صورت داده است . این بیماری در کشورهای پیشرفته بیشتر از 65 %موارد مشاهده می شود. این بیماری در زنان کمتر از مردان است. 



تاريخ : پنج شنبه 9 آبان 1398 | 1:14 | نویسنده : mm |

سرطان روده چیست؟

سرطان کولورکتال ( CRC ) , همینطور تحت عنوان سرطان روده و روده بزرگ شناخته می شود , ترقی سرطان از روده بزرگ یا این که روده بزرگ ( بخش هایی از روده بزرگ ) است . سرطان پرورش غیرطبیعی سلولهایی است که توان یورش یا این که گسترش به بقیه قسمتهای تن را دارا هستند . علامتها و علامت ها ممکن است شامل خون در مدفوع , تغییر و تحول حرکات روده , کاهش وزن و حس خستگی در تمام بازه باشد .

بیشتر سرطانهای کولورکتال به دلیل کارداران سالخوردگی و شیوه معاش , و تعداد پاره ای از موارد به دلیل اختلالات ژنتیکی مورد ای است . بقیه کارداران خطرزا شامل رژیم , چاقی , سیگار کشیدن و عدم کار بدنی است . عوامل رژیم غذایی که خطر را ارتقاء می‌دهد شامل گوشت قرمز , گوشت فرآوری شده و الکل است . استدلال خطر دیگر بیماری التهابی روده است که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است . بعضی از اختلالات ژنتیکی موروثی که می‌توانند منجر سرطان روده بزرگ شوند شامل پولیپوزوم آدنوماتوز خانوادگی و سرطان روده بزرگ غیر پولیپ موروثی است . با این وجود , این قضیه مورد ها کمتر از 5 % مورد ها را نشان می‌دهد . غالبا تحت عنوان یک تومور خوش خیم , اکثر وقت ها به صورت پولیپ شروع میشود , که به مرور سرطانی می شود .


سرطان روده ممکن است با به دست آوردن مثال ای از روده بزرگ در طی سیگموئیدوسکوپی یا این که کولونوسکوپی تشخیص داده شود . این مورد بعداز تصویربرداری طبی برای تعیین میزان شیوع بیماری دنبال می شود . غربالگری برای دوری و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ موءثر است . غربالگری , با یکی روشهای متفاوت , از 50 سالگی تا 75 سالگی سفارش میشود . در طول کولونوسکوپی , در صورت یافتن , ممکن است پولیپهای کوچک برداشته شود . در صورتیکه پولیپ یا این که تومور بزرگی پیدا شود , ممکن است بیوپسی برای بررسی اینکه سرطان سرطانی است یا این که خیر صورت پذیرد . آسپرین و بقیه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خطر را کاهش می دهند . با این وجود , به دلیل عوارض جانبی , به کارگیری همگانی آنها برای این خواسته پیشنهاد نمیشود .

 



تاريخ : پنج شنبه 9 آبان 1398 | 1:13 | نویسنده : mm |

درمان میگرن

درمان سفارش شده اولیه با داروهای معمولی ای از درد نظیر ایبوپروفن و پاراستامول ( استامینوفن ) برای سردرد , داروهای تهوع و دوری از ساخت محرک است . داروهای یگانه مانند تریپتان یا ارگوتامین ممکن است در افرادی که داروهای معمولی درد اثرگذار نیستند , مصرف شود . ممکن است کافئین به موارد فوق بیشتر شود . تعدادی از داروها برای دوری از تهاجم ها از جمله متوپرولول , والپروات و توپیرامات موثر میباشند .

در سطح عالم , تقریباً 15 % از افراد دچار به میگرن می‌باشند . این اکثر زمان ها در دوران بلوغ آغاز می شود و در دوران میانسالی بدترین وضعیت است . در برخی از خانمها , پس از یائسگی شایع تر میگردند . از سال 2016 , این یکی رایج ترین عوارض ناتوانی است . شرح اول سازگار با میگرن در پاپیروس Ebers موجود است , که در حدود 1500 سال پیش از به دنیا آمدن مسیح در مصر باستان مندرج شده است . کلمه ( میگرن ( از یونانی ( ικμικρανία ( ( hemikrania ) , ( درد از یک طرف سر ( , از ἡμι - ( hemi - ) , ( نیمه ( , و κρανίον ( kranion ) , ( جمجمه ( است .


برچسب‌ها: میگرن

تاريخ : دو شنبه 6 آبان 1398 | 3:6 | نویسنده : mm |

میگرن چیست؟


میگرن یک بیماری سردرد اول است که با سردردهای مکرر از میانگین ​​تا شدید مشخص و معلوم می شود . غالبا , سردردها نیمی از سر را پایین تأثیر قرار می دهند , از حیث فضای سبز ضربان دار می باشند و از یک سری ساعت تا 3 روز دوام می آورند . علامتها دارای ارتباط ممکن است شامل تهوع , استفراغ و حساسیت به روشنایی , صدا یا عطر باشد . این درد معمولاً با فعالیت بدنی بدتر می شود . حداکثر یک سوم افراد یک هاله دارند : غالبا یک عصر کوتاه از اختلال در بینایی که نشان می دهد سردرد به زودی صورت خواهد داد . بعضی اوقات , او را با فقدان و یا سوای سردرد به‌دنبال آن فیس می دهد .

اعتقادوباور بر این است که میگرن به دلیل ترکیبی از کارداران محیطی و ژنتیکی است . حدود دو سوم موارد در خانواده ها جریان دارااست . تغییر سطح هورمون همچنین ممکن است نقش داشته باشد , زیرا میگرن در دختران گذشته از بلوغ مقداری بیش از دختران را ذیل تأثیر قرار میدهد و دو تا سه برابر زنان بیشتر از آقایان . خطر میگرن معمولاً در دوران بارداری کاهش مییابد . مکانیسمهای زیربنایی کاملاً معین نیست . با این وجود اعتقاد و باور بر این است که آنان روان و رگ های خونی مغز را سرگرم می‌کنند .


برچسب‌ها: میگرن

تاريخ : دو شنبه 6 آبان 1398 | 3:5 | نویسنده : mm |

یبوست چیست؟

یبوست به حرکات روده ای گفته می شود که نادر است و یا عبور آنان سخت است . مدفوع اکثر وقت ها مشقت بار و خشک است . علائم دیگر ممکن است دربرگیرنده درد شکم , نفخ و احساس مانند اینکه شخص تماما از همت روده عبور نکرده باشد . دلایل ناشی از یبوست ممکن است دربرگیرنده بواسیر , شقاق مقعد یا انقباض مدفوع باشد . فرکانس طبیعی حرکت روده در بزرگسالان در میان سه نفر درطول روز و سه در هفته است . نوزادان معمولاً روزانه سه تا چهار تکان روده دارا‌هستند , در حالی که خردسالان خردسال معمولاً دو تا سه در طول روز دارند .

یبوست عارضه ها زیادی دارد . علل شایع شامل جنبش آهسته مدفوع در روده بزرگ , سندرم روده تحریک پذیر و اختلالات کف لگن است . بیماریهای مرتبط با بیماری دربرگیرنده کم کاری تیروئید , دیابت , بیماری پارکینسون , بیماری سلیاک , حساسیت به گلوتن غیر سلیاک , سرطان روده بزرگ , دیورتیکولیت و بیماری التهابی روده است .

داروهای مرتبط با یبوست شامل مواد افیونی , آنتی اسیدهای یگانه , مسدود کننده کانال کلسیم و ضد کلرژیکها می‌باشند . از در بین افرادی که مواد مخدر مصرف می نمایند , حدود 90 % در گیر یبوست می گردند . یبوست در باب کاهش وزن یا کم خونی بیشتر نگران کننده است , خون در مدفوع موجود هست , سابقه بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگ در خانواده یک فرد موجود است , یا در کسی که پیرتر است آغاز جدیدی است .


برچسب‌ها: یبوست

تاريخ : یک شنبه 5 آبان 1398 | 1:12 | نویسنده : mm |

علل یبوست؟

دلایل یبوست را می توان به مادرزادی , اول و ثانویه تقسیم کرد . معمول ترین جور اولیه و تهدید کننده زندگی نیست . همچنین میتواند براساس گروه سنی که ذیل تأثیر خردسالان و بزرگسالان قرار میگیرند تقسیم شود .
یبوست نخستین یا عملکردی توسط علامت ها مداوم بیشتراز شش ماه تعریف می شود که علت دارای اهمیت آن مانند عارضه ها جانبی دارویی یا بیماری طبی مورد ای نیست .

این بیماری با درد شکم همراه نیست , به این ترتیب آن را از سندرم روده تحریک پذیر مختلفی میکند . این رایج ترین دسته یبوست است و غالباً چندین منظوره است . در بزرگسالان , چنین عوارض دارای اهمیت مشتمل بر نکات زیر است : انتخاب رژیم غذایی از قبیل فیبر غذایی کافی یا مصرف مایعات یا علل رفتاری نظیر کاهش کار بدنی . در افراد مسن , علل شایع به مصرف ناکافی فیبر در رژیم غذایی , مصرف ناکافی مایعات , کاهش کار بدنی , عارضه ها جانبی داروها , کم کاری تیروئید و انسداد ناشی از سرطان کولورکتال نسبت داده شده شده‌است . با این وجود شواهد برای حمایت از این دست اندرکاران ضعیف است .

علل ثانویه شامل عارضه ها جانبی داروهایی مانند مواد مخدر , اختلالات غدد باطن ریز و متابولیک مانند کم کاری تیروئید و انسداد مانند سرطان روده بزرگ است . بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک نیز ممکن است همراه با یبوست باشد . سیستوسل میتواند در سود یبوست مزمن ساخت شود .


برچسب‌ها: یبوست

تاريخ : یک شنبه 5 آبان 1398 | 1:11 | نویسنده : mm |

علامت ها و علامت های آنفو لانزا

علامتها اساسی سرما خوردگی شامل سرفه , آبریزش بینی , عطسه , احتقان بینی و گلودرد است که گاه با درد عضلانی , خستگی , سردرد و تلف کردن اشتها همراه است . گلو درد در حدود 40 % موارد و سرفه در حدود 50 % موجود است , در حالی که درد عضلانی در حدود نیمی از آن صورت می‌دهد . در بزرگسالان , تب به طور کلی نیست , اما در نوزادان و خردسالان خردسال شایع است .

 

سرفه معمولاً نسبت به آنفلوانزا همراه خفیف است . در حالی که سرفه و تب نشانگر احتمال بروز آنفلوانزا در بزرگسالان است , شباهت زیادی میان این دو شرط موجود هست . تعدادی از ویروس هایی که منجر آنفولا‌نزا میگردند نیز ممکن است سبب به عفونت سوای علامت شوند .
رنگ خلط یا ترشح بینی ممکن است از روشن تا رنگ زرد تا سبز متعدد باشد و نشان دهنده کلاس برهان ساخت عفونت نیست .

 

منبع : wikipedia


برچسب‌ها: علامت ها و علامت های آنفو لانزا

تاريخ : جمعه 3 آبان 1398 | 1:52 | نویسنده : mm |

آنفولا‌نزا چیست؟

یک بیماری عفونی ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است که در مرتبه اولیه بینی را ذیل تأثیر قرار می‌دهد . گلو , سینوسها و حنجره نیز ممکن است دچار شوند . علائم و نشانه ها ممکن است کمتر از دو روز بعداز قرار به دست آوردن در معرض ویروس ظاهر شود . اینها ممکن است دربرگیرنده سرفه , گلودرد , آبریزش بینی , عطسه , سردرد و تب باشد . افراد معمولاً در هفت تا قریه روز بهبود می‌یابند , البته بعضا از علامت ها ممکن است تا سه هفته ادامه یابد . برخی اوقات ممکن است افراد با مشکلات بهداشتی دیگر در گیر ذات الریه شوند .
بیش از 200 سویه ویروس در ساخت آنفو لانزا نقش دارند و معمول ترین رینو ویروس ها میباشند .

 

آنها در طی تماس نزدیک با افراد آلوده یا به صورت غیرمستقیم از طریق تماس با اشیا جانور در محیط , از طریق هوا پخش می گردند و به دنبال آن انتقال به دهان یا بینی انجام می شود . عوامل خطر دربرگیرنده مراجعه به مرکزها نگهداری از نوپا , خوابیدن مناسب و فشار خل وچل نیست . این علائم بیشتر ناشی از پاسخ ایمنی بدن به عفونت است خیر تخریب بافت توسط خود ویروس ها . مقابل , مبتلایان به آنفلوانزا میتوانند علائم مشابه افراد مبتلا به آنفو لانزا را نشان دهند اما معمولاً علائم آن شدیدتر است . علاوه بر این , آنفلوانزا احتمالاً باعث به ساخت آبریزش بینی می شود .

 

منبع : wikipedia


برچسب‌ها: آنفولا‌نزا چیست؟

تاريخ : جمعه 3 آبان 1398 | 1:51 | نویسنده : mm |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.